Conferenties /

AI in het onderwijs 

Bètapartners en AlfaGammapartners organiseren wederom een conferentie over AI in het onderwijs en ChatGPT in het bijzonder. Dit keer op het Regius College in Schagen. Het doel is te leren hoe AI werkt en gebruikt kan worden in de les, waarbij er veel ruimte is voor onderlinge uitwisseling van best practices. Wil je geïnspireerd raken door deze technieken of juist praktische kennis opdoen over hoe je AI kunt integreren in jouw lessen? Meld je dan aan voor deze conferentie!

Bij aanvang van de conferentie kun je doorgeven welke sessie je wil volgen. Lees hieronder meer over de sessies.

Als je zelf materiaal wil presenteren op onze uitwisselingsmarkt, vul dan dit formulier in.

Programma

14.30 Ontvangst en inloop

15.00  Welkom door rector Regius College

15.05  De wetenschap achter ChatGPT door Antske Fokkens

15.50  Introductie parallelsessies + looppauze

16.00  Parallelsessie ronde 1

16.45  Pauze en markt

17.30  Parallelsessie ronde 2

18.15  Diner

19.30  Einde

Keynote spreker

Sessies

Nieuwsgierig naar hoe je ChatGPT kunt benutten voor je lesvoorbereiding, lesgeven en het opstellen van toetsen en rubrics? Deze workshop biedt praktische inzichten voor elk facet van je lespraktijk: van voorbereiding tot uitvoering en evaluatie. Ontdek hoe ChatGPT je kan ondersteunen bij het efficiënt ontwikkelen van lesmateriaal, het genereren van interactieve lessen en het opstellen van toetsen.

Sessieleider: Dr. Maurice Scholts

Het nieuwe curriculum van de bacheloropleiding Wiskunde van de Universiteit van Amsterdam (UvA) bevat een verplicht vak in het tweede jaar over onderwijs en didactiek van de wiskunde. In dit vak werken studenten aan een groepsproject met als doel onderwijsontwikkeling of onderwijsverbetering, in afstemming met een leraar uit een school, een docent van de PABO of de lerarenopleiding. Studenten Jordi Mellema, Ömer Eroğlu, Midas Scheffers en David van Batenburg hebben in opdracht van lerarenopleider Sharon Calor (HvA, UvA en VU) en wiskundedocenten Floor Goedemondt en Boris van Brussel (HWC) lessen ontwikkeld waarmee leerlingen van de middelbare school de wiskunde achter ChatGPT leren. In deze presentatie worden de lessen en resultaten van leerlingen gepresenteerd.

Sessieleider: Sharon Calor

Een toegankelijke uitleg over slechts enkele ethische overpeinzingen bij AI. De uitleg is frontaal, er is geen sprake van een interactieve werkvorm. Natuurlijk is er wel altijd ruimte voor vragen.

Sessieleider: Drs. Lórienne Blokker

Een gastcollege over de superkrachten van leraren (met behulp van een beetje AI). Hoe kun je technologische ontwikkelingen, zoals ChatGPT, inzetten in je lessen? Maar vooral: hoe wil je het kunnen inzetten? Alles begint met eigenaarschap. Als je weet wat je wilt en scherp hebt wat de leerbehoeften van jouw leerlingen/studenten zijn, dan is de stap naar wat je kúnt met technologie een kleine stap. ChatGPT is de meest recente ontwikkeling die zowel fascinatie als vrees oproept. Maar op welke manier kan AI, zoals ChatGPT, jouw eigenaarschap versterken in plaats van bedreigen?

Sessieleider: Jan-Wolter Smit

In deze workshop vertellen we over de resultaten van een praktijkonderzoek dat docenten Frans en Duits samen met onderzoekers van de UvA hebben uitgevoerd. De docenten hebben leerlingen in een lessenserie een taaltaak laten uitvoeren en hen geleerd hoe zij ChatGPT kunnen inzetten voor het voorbereiden, uitvoeren en nabespreken van een taaltaak. Deelnemers van de workshop leren hoe leerlingen ChatGPT kunnen gebruiken. In het onderzoek geven leerlingen aan dat deze voorbereiding hen goed uitrust voor de mondelinge presentatie en hun vertrouwen in het spreken van de doeltaal vergroot. Wat betekenen deze inzichten voor onze lespraktijk?

Sessieleiders: Drs. Paul Halma & Dex Vogel

In deze hands-on workshop leer je hoe ChatGPT je kan helpen bij je werk als docent, bijvoorbeeld voor het maken van toetsvragen. Als je daar wat handig in bent, bespaart je dat soms twee tot vijf uur per week. Het maken van goede prompts is daarvoor essentieel. Je leert wat belangrijke onderdelen van een prompt zijn, en hoe je je prompt kunt verbeteren. Je kunt ook ChatGPT zelf gebruiken voor het maken van goede prompts. Geschikte bronnen hierbij zijn het boek Chatten met Napoleon (Barend Last en Thijmen Sprakel) en de website https://www.oneusefulthing.org van Ethan Mollick. Tenslotte gaan we kort in op de cursus ChatGPT voor docenten (https://github.com/infvo/chatgptbook), die je ook op je eigen school kunt organiseren. Voorbereiding: maak een ChatGPT account aan, zo mogelijk de (niet-gratis) Plus-versie. Neem je computer mee!

Sessieleider: Eelco Dijkstra

Vanuit het NRO-project Pluk de data! zijn lessen ontworpen voor o.a. het vak Nederlands, waarin Computational Thinking (CT) centraal staat. CT kun je omschrijven als het denken dat nodig is om een (vak)probleem met een computer op te lossen (Barendsen & Bruggink, 2019) of als de vaardigheden waarmee we de wereld kunnen verklaren en interpreteren in termen van informatieprocessen (Denning & Tedre, 2021). Zeker in de huidige tijd van tekstproductie met de computer is dit ook belangrijk voor taalvakken.
Daarom hebben we, in samenwerking met twee middelbare scholen, lessen ontworpen rondom poëzie, waarbij gebruik wordt gemaakt van generatieve AI: hoe kun je de computer een gedicht laten schrijven of kan een computer dat eigenlijk sowieso niet? De lessen zijn ontworpen voor 3 havo Nederlands, maar kunnen met kleine aanpassingen ook bij mvt en/of in de bovenbouw gebruikt worden.

Sessieleider: Josefien Sweep

Aanmelden

Je kan je aanmelden op de website van Alfagammapartners.