
Klik hier voor de presentatie van deze sessie.
Digitale Geletterdheid (DG) móet in het onderwijs, maar waar hebben we het dan over? In deze sessie gaan we met elkaar in gesprek over de rol van de school-/teamleider. We geven eerst een overzicht van dit brede onderwerp en voorbeelden voor een brede set vakken.
Daarna gaan we op een interactieve manier aan de slag hoe DG te implementeren. Daar komt heel wat bij kijken: wat zijn de huidige wettelijke vereisten en hoe gaat zich dat ontwikkelen; hoe ontwikkel je een visie op dit onderwerp afgestemd op de schoolvisie; hoe zorg je dat er ruimte wordt gemaakt voor DG in de lesprogramma’s; hoe ondersteun je docenten die aan de slag willen met DG; welke keuzes heb je bij de implementatie.
We gebruiken de ervaringen van de scholen die al vooruitstrevend bezig zijn en laten zien waar zij tegenaan lopen.
Mogelijk willen deelnemers aansluitend aan deze workshop graag met elkaar van gedachten wisselen over Digitale Geletterdheid en docentenprofessionalisering. Daarvoor bieden we in de tweede workshopronde gelegenheid.
Doel van de sessie
Inzicht in de inhoud van Digitale Geletterdheid en manieren om dit schoolbreed te implementeren, uitwisseling van ervaringen, inspireren en het leggen van contacten.
Sessieleiders: Jasper Dukers, Universiteit van Amsterdam en PCC & Eric Hijzen, docent informatica op het Roland Holst, beide vaksteunpuntcoördinatoren Informatica en Digitale Geletterdheid Bètapartners en Agnes Kemperman, Bètapartners
Doelgroep: Schoolleiders, teamleiders, docenten Informatica, coördinatoren DG.
Vakken: algemeen