Bètapartnersconferentie 2024

LET OP: Er waren technische problemen met het aanmeldformulier. Na je aanmelding hoor je meteen een bevestiging te ontvangen. Indien dit niet gebeurd is, verzoeken we je om het aanmeldformulier weer in te vullen. De problemen zijn inmiddels opgelost. Mocht je nog problemen ondervinden, mail dan bureau@betapartners.nl. Excuses voor het ongemak.

BÈTAPARTNERSCONFERENTIE

DONDERDAG 21 MAART 2024

Het thema van de conferentie is dit jaar ‘De wondere wereld van het aller-allerkleinste’. De afgelopen maanden hebben we hard gewerkt aan een inspirerend programma. Dit jaar is een bijzonder jaar, want we vieren ons twintigjarig jubileum.

 

We hebben dit jaar een nieuw onderdeel in het programma: ‘De paradepaardjes’. Tijdens de inloop en de pauzes zijn er allerlei experimentjes en lesmaterialen opgesteld om inspiratie op te doen, gepresenteerd door scholen uit het netwerk.

 

Bram Nauta is onze keynote spreker. Hij is hoogleraar Integrated Circuit Design aan de Universiteit Twente en een expert in het ontwerpen van de aller-allerkleinste schakelingen op chips. Zijn innovaties hebben bijgedragen aan de ontwikkelingen van draadloze communicatietechnieken zoals 5G, wifi en bluetooth. Tijdens zijn lezing komt de werking en de oorsprong van de chip aan bod. Naast zijn buitengewone kennis over chips, heeft hij ook een inspirerend levensverhaal. 

 

Na de lezing is er nog meer aandacht voor het aller-allerkleinste. Onderwerpen, zoals microplastics, infinitisimalen, quantumtechnieken, DNA en het bodem microbioom zijn in het programma verwerkt. Voor schoolleiders is er een sessie rondom het thema ‘Duurzame samenwerking met en in de onderwijsregio’s.’ Tijdens deze sessie gaan ze in gesprek over scenario’s die kunnen leiden tot een verdere verduurzaming van de samenwerking tussen het hoger onderwijs en de onderwijsregio’s in de regio Noord-Holland en Flevoland. Een belangrijk thema waar jouw leidinggevende zeker niet mag ontbreken.

 

Gedurende het diner is er een mooie gelegenheid om je enthousiasme en vakkennis te delen met vakgenoten. Al met al een mooi programma voor docenten, toa’s, teamleiders, sectieleiders én schoolleiders.

Het programma is tot stand gekomen in samenwerking met: Paula Mittelberg (Kaj Munk College en vaksteunpuntcoördinator), Hein Bruijnesteijn (TOT), Kees Denneman (Bonhoeffer College en vaksteunpuntcoördinator), Sandra Elzinga en Monique Jhinnoe (Bètapartners).

Presentaties

Alle presentaties van de sessies kun je hier terug bekijken.

Keynote

Bram Nauta, Universiteit Twente

‘Chips zitten tegenwoordig zo’n beetje overal in. Tijdens de coronapandemie bleek maar eens hoe snel alles stokt als ze even schaars zijn. Het zijn de onzichtbare radertjes van onze moderne maatschappij. In deze keynote leg ik uit wat er in die chips zit, hoe ze ongeveer werken en hoe ze maar steeds beter en goedkoper konden worden. Tegenwoordig zitten in een chip tientallen miljarden onderdelen die allemaal samen werken. Deze onderdelen vinden hun oorsprong in een mix van natuurkunde, wiskunde, scheikunde, economie en tegenwoordig zelfs ook geopolitiek. Maar bovenal gaat de keynote over passie, nieuwsgierigheid en toch ook wel gewoon doorzettingsvermogen, want zonder dit krijg je deze complexiteit niet aan de praat.’

Wie is Bram Nauta?

Op de basisschool verzamelde Bram oude televisies van het grof vuil en haalde de onderdelen eruit. Zo kon hij zelf elektronica bouwen. Omdat hij zo handig was, kreeg hij als schooladvies de lts. Misschien kon hij met moeite wel de mavo halen. Dat lukte, en hij probeerde daarna of de havo ook nog zou kunnen. Daar kreeg hij les van een bevlogen natuurkundedocent en toen begonnen de kwartjes bij Bram te vallen. Vervolgens ging hij door naar vwo 5 en 6, Universiteit Twente Elektrotechniek, deed een promotieonderzoek en ging aan de slag bij het Philips Natuurkundig laboratorium in Eindhoven. Op zijn 34ste werd hij hoogleraar chip design aan de Universiteit Twente.

In 2023 ontving hij de Stevinpremie, de hoogste onderscheiding in de wetenschap voor een onderzoeker in Nederland die een bijzonder succes heeft behaald op het gebied van kennisbenutting voor de samenleving.

Programma

14.45ontvangst met paradepaardjes *
15.30welkom en opening
15.45keynote Bram Nauta
16.30pauze
17.00sessieronde 1
18.00pauze
18.15sessieronde 2
19.15diner
20.15afsluiting

*paradepaardjes: tijdens de inloop en de pauzes zijn er allerlei experimentjes en lesmaterialen opgesteld om inspiratie op te doen, gepresenteerd door scholen uit het netwerk.

Locatie:

Bertrand Russell college, Erasmusstraat 1 (onderbouwlocatie) in Krommenie

 

Sessies

Sessieronde 1

In de wereld om ons heen, zien we dat er telkens meer gebruik wordt gemaakt van kleinere materialen. Met name in de technische wereld gaat het telkens over kleiner, efficiënter en sneller.

 

Achter deze ontwikkeling zit een enorm groot onderzoeksveld, namelijk die naar quantummaterialen.

 

Het onderzoek van Erik van Heumen richt zich op deze quantummaterialen; een categorie van stoffen waarin de wetten van de quantummechanica op indrukwekkende wijze tot uiting komen. Quantummaterialen vertonen vaak unieke eigenschappen die niet alleen onze fundamentele kennis van de natuur uitdagen, maar ook veelbelovend zijn voor de ontwikkeling van geavanceerde technologieën van de toekomst.

 

Het onderzoek naar quantummaterialen en de toepasbaarheid daarvan in toekomstige technieken, bevatten behoorlijk wat uitdagingen. In de lezing bespreken we wat we al weten van de werking en eigenschappen van deze materialen, actueel onderzoek naar quantummaterialen en tegen welke uitdagingen we aanlopen bij het maken van toepassingen voor deze materialen.

 

Doel van de sessie:
Informeren over de huidige stand van zaken in het onderzoek naar quantummaterialen.

Sessieleider: Erik van Heumen (UvA)

Doelgroep: docent

Vakken: natuurkunde, nlt en o&o

Neem een duik in de wereld van het bodemleven!

 

Leerlingen staan er vaak niet bij stil hoe complex de relatie is tussen planten en hun omgeving onder de grond. Het inzichtelijk maken van deze interacties is in een klassensituatie vaak lastig. Vanuit de UvA wordt er gewerkt aan een nieuwe leskist die gebruikt kan worden om vanuit verschillende invalshoeken deze complexe relatie tussen planten en hun omgeving inzichtelijk te maken. 

 

Tijdens deze sessie introduceren we een bètaversie van de leskist. Het lesprogramma omvat een virtual reality applicatie waarmee we in de wondere wereld van het bodemleven duiken. Een verdiepend aspect is de mogelijkheid om zelf genomen bodemmonsters te analyseren op basis van het eDNA van verschillende bacteriegroepen. 

 

De workshop biedt een demonstratie van de virtual reality applicatie, een overzicht van de leskist en een interactieve discussie over hoe we de leskist het beste kunnen integreren als een waardevolle aanvulling op verschillende modules binnen het natuur, leven en technologie (nlt) curriculum.

 

Doel van de sessie:
Uitproberen van de bètaversie van nieuw lesmateriaal.

Sessieleiders: Sanne Klaassen (UvA), Paula Mittelberg (Kaj Munk College en vaksteunpuntcoördinator biologie) en Kees Denneman (Bonhoeffercollege en vaksteunpuntcoördinator nlt)

Doelgroep: docent en toa

Vakken: biologie en nlt

Leerlingen hebben vaak moeite om transcriptie en translatie uit elkaar te houden en wanneer en waar vindt nu ook alweer splicing plaats? Om leerlingen stapsgewijs van DNA naar eiwit te leiden, hebben we een kaartspel ontwikkeld. Je zou kunnen zeggen, uitbeelddidactiek met een wedstrijdelement erin. In dit spel spelen twee teams van twee tegen elkaar waarbij degene die het eerste een eiwit klaar heeft, wint. Maar daarvoor moet je wel alle kaarten op de juiste volgorde op je bord krijgen en hopen dat je tegenstander jouw enzymen niet denatureert. Terwijl ze aan het spelen zijn, komen er een hoop biologische principes voorbij. 

 

We spelen het spel met jullie, zodat jullie het makkelijk in de klas kunnen gebruiken!

 

Doel van de sessie:
Tijdens deze workshop ga je het gloednieuwe spel ‘De eiwitfabriek’ spelen.

Sessieleider: Ingeborg van der Neut (Ludgercollege Doetinchem)

Doelgroep: docent en toa

Vakken: biologie

Wat kan er op school wel gedaan worden en wat niet met ioniserende straling?  De regels zijn tegenwoordig zeer strikt en de beste oplossing om het onderwerp ioniserende straling te behandelen, is om het Ioniserende Stralen Practicum van de Universiteit Utrecht te laten komen. Al het lesmateriaal, de administratie en vergunningen zijn dan geregeld.

 

Maar het is nog wel mogelijk om eenvoudige proefjes ad hoc in eigen beheer te doen, alles vrijgesteld van vergunningen. 

 

In deze workshop geven we uitleg over de hiervoor geëigende radioactieve bronnen en de benodigde apparatuur. Wij meten aan de bronnen en buigen bètastralen af. Bij deze workshop horen als lesmateriaal verschillende presentaties, die vrij beschikbaar zijn.

 

Indien gewenst dienen deelnemers zelf materialen voor het maken van aantekeningen mee te nemen.

 

Doel van de sessie:

Verkrijgen van inzicht in wat met ioniserende straling wel en niet kan op school en wat ervoor nodig is.

Sessieleider: Paul Dolk (Volkssterrenwacht Orion)

Doelgroep: docent en toa

Vakken: natuurkunde

Deze interactieve lezing gaat over de introductie van de kleinste deeltjes bij het vak Nask in klas 3 havo/vwo. Op de Open Schoolgemeenschap Bijlmer (OSB) doen wij dit aan de hand van een aantal eenvoudige experimenten. Uitgaande van het deeltjesmodel, waarbij alle materie uit kleine deeltjes bestaat, komen wij tot een aantal eigenschappen van deze deeltjes. Zo zijn ze heel klein; elke stof heeft zijn eigen soort deeltjes die steeds hetzelfde zijn. Ze bewegen; ze doen dat sneller bij hogere temperatuur en nemen dan meer ruimte in en tussen de deeltjes is niets.

 

Met een eenvoudig experiment, dat we ook laten zien, kunnen we de temperatuur bepalen waarbij de deeltjes niet meer bewegen: het absolute nulpunt.

 

Op de OSB vormt deze introductie de basis van een lessenserie die verder gaat over moleculen, bindingen, atomen, molecuulformules en chemische reacties en die uitmondt in het leren opstellen van reactievergelijkingen.

 

De lessenserie is ontworpen met dank aan Rupert Genseberger en Vladimir Kilibarda.

 

Doel van de sessie:
Demonstratie van een lessenserie bij het vak Nask in klas 3 havo/vwo, waarbij de theorie over het deeltjesmodel gevormd wordt op basis van experimenten.

Sessieleider: Peter van Rossum (Open Schoolgemeenschap Bijlmer)

Doelgroep: docent en toa

Vakken: natuurkunde, scheikunde en toa

Dit jaar gaan we voor scheikunde extra de diepte in! In het eerste deel ga je je verdiepen in de chemie van geurstoffen.

Tijdens het tweede deel ga je verder met het onderwerp met behulp van computationele chemie. De sessies zijn niet los te volgen.

 

Masterclass chemie deel 1: De wondere wereld van geurstoffen

Geurstoffen zijn chemisch gezien ontzettend fascinerend. Er zijn geurstoffen die structureel erg verwant zijn, maar heel verschillend ruiken. Er zijn ook verbindingen die hetzelfde ruiken, maar qua structuur totaal niet op elkaar lijken. En de effecten van enantiomeren en diastereomeren op geurbeleving zijn ook erg intrigerend. Dit komt doordat we circa 200 verschillende geurreceptoren hebben en dat geur combinatorieel werkt. Geurstoffen laten zich daarom heel lastig rationeel ontwerpen. Immers, maak maar eens een molecuul die met vier eiwitten als agonist werkt maar niets doet met de naderen! In een interactief college maak je kennis met de wondere wereld van geurstoffen.

 

Deelnemers dienen hun eigen laptop mee te nemen.

 

Doel van de sessie:

Een verdiepende masterclass waarin klassieke chemische benadering en computationele chemie elkaar aanvullen.

Sessieleiders: Jan van Maarseveen (UvA) en Thomas Hansen (VU)

Doelgroep: docent en toa

Vakken: nlt en scheikunde

Kunnen leerlingen wiskunde van elkaar in een klein groepje leren? Het antwoord is… ja! Dat gebeurt bijvoorbeeld doordat leerlingen elkaar uitleg of kritiek op elkaars denkwerk geven tijdens het maken van een groepsopdracht. 

 

Een interessante vraag is hoe leraren leerlingen kunnen begeleiden tijdens deze wiskundige discussies. Kleine groepjes vragen weleens hulp van een docent. Hoe help je? Richt je je op het proces door leerlingen te vragen elkaar uit te leggen? Of richt je je op de inhoud; de wiskunde? Een combinatie van de twee kan natuurlijk ook. Hulp op maat geven, wordt scaffolden genoemd. 

 

Sharon Calor heeft voor haar promotieonderzoek aan de Universiteit van Amsterdam een tool ontwikkeld waarmee docenten kleine groepjes kunnen scaffolden. In deze workshop presenteert zij deze tool.

 

Doel van de sessie:

Je krijgt concrete handvatten over hoe je kleine groepjes kunt scaffolden tijdens het discussiëren over wiskunde. Je leert ook hoe je (zelf) groepsopdrachten voor kleine groepjes kunt maken.

Sessieleiders: Sharon Calor (Hogeschool van Amsterdam, Vrije Universiteit, Universiteit van Amsterdam)

Doelgroep: docent

Vakken: wiskunde

De komst van de onderwijsregio’s biedt voor het voortgezet en hoger onderwijs en de lerarenopleidingen de mogelijkheid om de efficiëntie van de netwerken van Bètapartners en AlfaGammapartners enorm te vergroten. Natuurlijk zijn er nog de nodige vragen die beantwoord moeten worden. Tijdens deze workshop gaan we in gesprek over scenario’s die kunnen leiden tot een verdere verduurzaming van de samenwerking tussen het hoger onderwijs en de onderwijsregio’s in de regio Noord-Holland en Flevoland.

 

De UvA en VU hebben de afgelopen twintig jaar samen veel geïnvesteerd in vo-ho netwerken waarin docentprofessionalisering een belangrijke rol speelt. Eerst met Bètapartners, nu ook met AlfaGammapartners. Het hoger onderwijs vindt het belangrijk dat toekomstige studenten les krijgen van enthousiaste en geïnspireerde docenten. Leerlingen worden zo goed voorbereid op hun studie en kunnen dan een juiste studiekeuze maken. Het is gebleken dat vakinhoudelijke bijeenkomsten precies hier een belangrijke rol in kunnen spelen.

 

Bètapartners en AlfaGammapartners werken in de driehoek voortgezet onderwijs, kennisinstellingen en lerarenopleidingen. De toegevoegde waarde van de netwerken is dat zij de praktijkkennis van de vo-docenten samenbrengen met de kennis uit de faculteiten en lectoraten van de ho-instellingen en de vakdidactische kennis van de lerarenopleidingen. Dit alles met respect voor elkaar en zonder concurrentieoverwegingen.

 

Doel van de sessie:
In gesprek gaan over scenario’s die kunnen leiden tot een verdere verduurzaming van de samenwerking tussen het hoger onderwijs en de onderwijsregio’s in de regio Noord-Holland en Flevoland.

Sessieleiders: Jeroen Maréchal (Bètapartners) en Jeroen Goedkoop (AlfaGammapartners)

Doelgroep: schoolleider en team- afdelingsleider

Vakken: schoolleiders

Als informatica docent werk je (vaak) alleen op een school. Dit fysieke rondetafelgesprek biedt jou als informatica docent de mogelijkheid om met andere vakgenoten van gedachten te wisselen. Leuk om eens vrij van gedachten te wisselen over onderwerpen zoals toetsing, vakvernieuwing, projecten, excursies, samenwerkingen, digitale geletterdheid of andere zaken die jou als informatica docent relevant kan zijn. Er is bewust geen formele agenda. Het is kleinschalig en open opgezet. Per groep is er maximaal 5 docenten aanwezig.

PS: mocht je een specifieke vraag hebben of een onderwerp, laat dit dan weten, zodat de gespreksleider mogelijk een en ander kan voorbereiden.

 

Doel van de sessie:

Dit fysieke rondetafelgesprek biedt jou als informatica docent de mogelijkheid om met andere vakgenoten van gedachten te wisselen.

Sessieleiders: Jasper Dukers (UvA en Bètapartners)

Doelgroep: docent

Vakken: informatica en digitale geletterdheid

Sessieronde 2

We hoeven toch niet te wachten tot de zesde klas met het onderwerp quantumwereld? In deze werkgroep onderzoeken we samen aan de hand van enkele experimenten hoe quantum in verschillende leerlagen aan de orde kan komen. In de derde klas als smaakmaker voor de ‘juiste’ profielkeuze, in de bovenbouw kijken we natuurlijk met een voortschrijdend inzicht naar de fenomenen.

 

Doel van de sessie:
We onderzoeken hoe we leerlingen kennis kunnen laten maken met quantum ruim vóór de zesde klas.

Sessieleider: Henk Buisman (Universiteit Leiden)

Doelgroep: docent

Vakken: natuurkunde en NASK

Neutrino’s worden ook wel ‘spookdeeltjes’ genoemd, omdat ze bijna overal dwars doorheen vliegen. Hoe weten we dan toch dat ze bestaan? En waarom denken we dat er misschien nog extra neutrino’s bestaan die we nog nooit hebben gezien? En wat kunnen we eigenlijk met die neutrino’s?

 

Deze lezing gaat over modern onderzoek naar neutrino’s. Het omvat theoretische, experimentele en technische uitdagingen die bij dit onderzoek horen. Om deze uitdagingen aan te gaan, hebben we een heel team nodig van mensen met verschillende achtergronden en expertises. We willen laten zien dat iedereen kan bijdragen aan dit onderzoek.

 

Doel van de sessie:
Het doel is om te laten zien waarom dit spannend fundamenteel onderzoek is en ook welke technische innovaties er nodig zijn.

Sessieleider: Jordy de Vries (UvA/Nikhef)

Doelgroep: docent en toa

Vakken: natuurkunde en overige geïnteresseerde

Tijdens de workshop werken we met de Microbit: een programmeerbare microcomputer waarmee verschillende practicum mogelijkheden zijn uit te voeren.

 

Op verschillende tafels zetten we een aantal proefopstellingen neer die je eenvoudig kunt toepassen in de eigen lessituatie. Je gaat zelf aan de slag met diverse sensoren. 

Zo leer je bijvoorbeeld hoe je de waterpomp kunt programmeren om de bewatering van planten te reguleren. Ook ontdek je hoe je de LED-lampjes kunt instellen om de invloed van lichtkleur op de plantengroei te onderzoeken. We verkennen verder het gebruik van andere sensoren, denk aan de temperatuursensor en CO2 sensor en de toepassing daarvan in de les. 

 

Tijdens de workshop ben je grotendeels zelf actief bezig. Het wordt een hands-on ervaring waarbij je de mogelijkheden van de Microbit verkent en weet hoe je deze kunt toepassen bij onderzoek in de biologieles.

 

Deelnemers dienen hun eigen laptop mee te nemen.

 

Doel van de sessie:
Leren programmeren van de Microbit en het opzetten van een proefopstelling met planten waarbij de Microbit centraal staat.

Sessieleiders: Paula Mittelberg (Kaj Munk College en Bètapartners), Kees Denneman (Bonhoeffercollege en Bètapartners)

Doelgroep: docent en toa

Vakken: biologie, informatica/digitale geletterdheid, natuurkunde en nlt

Plastic – je vindt het tegenwoordig overal in ons milieu. Soms kun je het zien, maar veel vaker is het niet met het blote oog waar te nemen. Deze microplastics vormen een mogelijk gevaar voor ons milieu, dieren en zelfs de menselijke gezondheid. In deze workshop van GLOBE Nederland maak je kennis met ons nieuwe onderzoeksproject waarbij leerlingen onderzoek doen naar microplastics in een watermonster dat ze zelf verzamelen. Na een korte uitleg over microplastics gaan we het protocol zelf uittesten. We filtreren een watermonster en zoeken naar microplastics onder de microscoop. Je kunt uiteraard zelf een watermonster meenemen.

 

Na afloop van de workshop ben je klaar om het project met je leerlingen uit te voeren. Enthousiast geworden? Je kunt je aansluiten bij het GLOBE netwerk, zodat je met korting een filterset kunt aanschaffen en je leerlingen hun metingen met de GLOBE community kunnen delen.

 

GLOBE is een internationaal netwerk van scholen. Samen met wetenschappers ontwikkelen we projecten waarbij leerlingen écht onderzoek doen naar natuur en milieu.

 

Doel van de sessie:

Docenten kennis laten maken met het GLOBE onderzoeksproject ‘Microplastics’ en het protocol uitproberen.

Sessieleiders: Marcella van Steenbergen en Dorien Dorresteijn (GLOBE Nederland)

Doelgroep: docent en toa

Vakken: aardrijkskunde, biologie, o&o en scheikunde

Altijd al iets willen begrijpen van wiskundige analyse, gebruikmakend van het allerkleinste? Wij dagen je uit!

 

In deze workshop gaan we op zoek naar hoe en waar het allerkleinste voor kan komen binnen de wiskunde. We verkennen de fascinerende mogelijkheden van infinitesimalen en ontdekken hoe die zijn toegepast bij de introductie van de differentiaalrekening. In ons dagelijks leven zien we ze ook terug: Hoe legt bijvoorbeeld een flitscamera je snelheid vast?

 

In de 17e eeuw was er veel belangstelling voor het berekenen van snelheden. Het werk van Newton en Leibniz betekende destijds de start van de differentiaalrekening. Deze workshop kan hierdoor ook voor niet-wiskundigen een eye-opener zijn. Door middel van het oorspronkelijk werk van de pioniers zelf wordt deze start namelijk uitgelegd en verhelderd. 

 

De werken van destijds over de differentiaalrekening gaan we bekijken/lezen en van feedback voorzien. 

 

Door het originele werk te bekijken en gebruik te maken van de ontwikkelgeschiedenis kan in de klas een nieuw concept, zoals bijvoorbeeld de differentiaalrekening, worden geïntroduceerd en uitgelegd. Op deze manier wordt de wiskundige wereld door leerlingen ontdekt en verrijkt.

 

Doel van de sessie:

Na de workshop kun je de ontwikkeling van het concept infinitesimaalrekening gebruiken in je les.

Sessieleider: Lidy Wesker (Bonhoeffer college en HvA)

Doelgroep: docent

Vakken: wiskunde

Dit jaar gaan we voor scheikunde extra de diepte in! In het eerste deel ga je je verdiepen in de chemie van geurstoffen.

Tijdens het tweede deel ga je verder met het onderwerp met behulp van computationele chemie. De sessies zijn niet los te volgen.

 

Masterclass chemie deel 2: Digitale chemie – De slimme zoektocht naar nieuwe scheikundige reacties

Chemische reacties op de computer en niet in het laboratorium? Dit klinkt niet voor iedereen direct als een logische uitspraak. Maar computers worden steeds krachtiger en sneller. Hierdoor krijgen ze een steeds belangrijkere rol, zo ook binnen de chemie. Het gedrag van moleculen berust op natuurwetten, die computers door kwantummechanische simulaties zeer nauwkeurig kunnen nabootsen. Men kan computationele chemie vergelijken met een zeer geavanceerde filmcamera die chemische reacties kan vastleggen. Dit is spectaculair, want reacties vinden plaats op een extreem korte tijdschaal (picosecondes) en een extreem kleine lengteschaal (nanometers). Computationele chemie speelt nu al een centrale rol in het chemisch onderzoek met veel uiteenlopende toepassingen, zoals het ontwerpen van nieuwe medicijnen en het maken van efficiëntere katalysatoren. In deze sessie word je meegenomen in de wereld van de kwantummechanica, van de beginselen tot de toepassingen in de wereld om ons heen.

 

Deelnemers dienen hun eigen laptop mee te nemen.

 

Doel van de sessie:

Een verdiepende masterclass waarin klassieke chemische benadering en computationele chemie elkaar aanvullen.

Sessieleiders: Jan van Maarseveen (UvA) en Thomas Hansen (VU)

Doelgroep: docent en toa

Vakken: nlt en scheikunde

Al enige tijd bestaan er speciale ontwikkelgroepen voor toa’s. Bij Bètapartners draait het toa ontwikkel team al voor het derde schooljaar.

 

In het toa ontwikkel team komen de toa’s 10 keer per jaar bij elkaar op steeds een andere school of deels online om zo reistijd te vermijden. Er wordt practica (door)ontwikkeld, veel ervaringen en ook kleine ideetjes (kabinet-flitsjes) uitgewisseld. Lekker aan de slag en tegelijk samen ontdekken en nieuwe ervaringen opdoen. 

 

Na een korte inleiding over de werkwijze van het toa ontwikkel team, kijken we naar experimenten die de afgelopen jaren door het team zijn ontwikkeld of verbeterd. Onderwerpen, zoals fotosynthese, urease, genetics, lorentzkracht, constante van Planck, luchtwrijving, vitamine-C-bepaling, programmeren met een Microbit en microchemie komen aan bod.

 

Doel van de sessie:

Kennismaken en eventueel meenemen van resultaten van het toa ontwikkel team.

Sessieleiders: Paul Dolk en Hein Bruijnesteijn (coördinatoren van het toa-netwerk bij Bètapartners)

Doelgroep: toa

Vakken: biologie, natuurkunde, nlt, o&o en scheikunde

‘Pluk de data’ is een onderzoeksproject waarin voor verschillende vakken bekeken wordt hoe computational thinking (CT) kan worden ingezet bij het oplossen van vakinhoudelijke problemen.


Tijdens deze workshop ga je na een korte introductie aan de slag met het lesmateriaal dat voor het onderzoeksproject ontwikkeld is, zoals onderstaande biologie- en natuurkundeles. Zo kun je zien hoe CT bij verschillende vakken ingezet kan worden. 

 

De biologieles draait om de opkomst van een nieuwe variant van het coronavirus (Covid-25). Tijdens deze les leren leerlingen over de structuur van virussen, mutaties in erfelijk materiaal en het maken van evolutionaire stambomen. Gelijktijdig leren ze algoritmisch denken, een belangrijk aspect van CT. De les is ontworpen in Google Colab, een omgeving die het mogelijk maakt om leerlingen interactief met deze algoritmes te laten werken, zonder dat ze zelf programmeervaardigheden hoeven te bezitten.

In de natuurkundeles wordt het volgende probleem voorgelegd: Een fabrikant claimt een super veilige parachute ontworpen te hebben met groot frontaal oppervlak en snelle opening. Aan jou de taak om de claim van de fabrikant te onderzoeken. 

 

We laten zien hoe onderbouwleerlingen met CT-tools (systeemdiagrammen en dynamische modellen) een antwoord vinden op deze vraag.

 

Na afloop van de workshop bespreken we de ervaringen en heb je een beeld van de wijze waarop de integratie van vakinhoud en CT het onderwijs verrijkt en eigentijdser maakt.

 

Deelnemers dienen hun eigen laptop mee te nemen.

 

Doel van de sessie:
Kennismaken met lesmateriaal voor het voortgezet onderwijs, waarbij zowel vaardigheden in computational thinking (CT) als vakinhoudelijke concepten (biologie en natuurkunde) worden geleerd.

Sessieleiders: Dorrith Pennink (HvA) en Marco Kragten (HvA)

Doelgroep: docent en toa

Vakken: biologie, informatica/digitale geletterdheid, natuurkunde en nlt

Schoonheid van het allerkleinste in de zeeën en oceanen: plankton

Het is misschien niet echt het allerkleinste dat te vinden is in de zeeën en oceanen van onze aarde, maar wel van ongekende schoonheid, zowel letterlijk als figuurlijk. Letterlijk, want onder de microscoop verschijnen de meest prachtige vormen. Figuurlijk, omdat plankton ons spreekwoordelijk een zee aan informatie kan geven over het heden en verleden van onze planeet. Hoe dat laatste in zijn werk gaat, wordt in deze lezing voor ons uitgelegd door Els Ufkes en Frank Peeters van de VU.  Ze laten ons zien hoe zij met kennis uit de chemie, ecologie en fysica plankton gebruiken om processen uit het verleden te reconstrueren. Ze gaan in op de vraag hoe deze kennis over het hele kleine wordt ingezet om grote vragen met betrekking tot het klimaat te helpen beantwoorden. Ze laten zien hoe deze kennis over het hele kleine zich verhoudt tot kennis van de hele grote processen van oceaancirculatie en de nog grotere Milankovic cycli.  

 

Kortom, een lezing die heel interessant is voor zowel aardrijkskundigen als biologen, scheikundigen en natuurkundigen, en verder iedereen die graag beter wil begrijpen hoe het verhaal van plankton in tijden van klimaatveranderingen ons kan helpen de huidige klimaatverandering te duiden.

 

Doel van de sessie:
Inzicht krijgen in hoe het planktonarchief ons inzicht verschaft in processen in het verleden en de relevantie daarvan in de huidige klimaatdiscussie.

Sessieleiders: Els Ufkes en Frank Peeters (VU)

Doelgroep: docent en toa

Vakken: aardrijkskunde, biologie, natuurkunde, nlt, scheikunde

Aanmelden

Deze inschrijving is gesloten, voor vragen kun je contact opnemen met Monique Jhinnoe.