Digitale geletterheid

Voor tips, materiaal en links verwijzen we je graag naar de pagina afstandsonderwijs.

Vaksteunpunt Digitale Geletterdheid

Digitale Geletterdheid beperkt zich niet tot één vakgebied maar komt aan de orde in vrijwel alle vakken, naast bij bèta ook bij gamma, talen en kunstvakken. Veel scholen zijn inmiddels op gecoördineerde manier bezig om de verschillende onderwerpen in de lessen op te nemen. Het Vaksteunpunt zorgt voor de ontwikkeling en verspreiding van kennis en organiseert professionaliseringsactiviteiten. Daarbij worden de docenten en coördinatoren die zich met Digitale Geletterdheid actief bezig houden met elkaar in contact gebracht zodat ze onderling kennis en ervaringen kunnen uitwisselen. Eric Hijzen is coördinator van het Vaksteunpunt. Je kunt contact met hem opnemen met vragen of ideeën over nascholingen. Een overzicht van alle activiteiten kun je in de jaarplanning vinden.

 

Introductie Eric Hijzen

Na ruim 25 jaar in de IT consultancy gewerkt te hebben, kwam ik via de CoderDojo in contact met een school die op zoek was naar een Informatica-docent. Ik heb de stap gezet en ben docent geworden op het A. Roland Holst College in Hilversum. Als zij-instromer heb ik mijn 1ste graad lesbevoegdheid voor Informatica behaald. Naast het vak Informatica in de bovenbouw geef ik Robotica aan de hoogbegaafde leerlingen (onderbouw). Daarnaast ben ik ICT- coördinator van onze school en richt ik mij op Digitale Geletterdheid, Edtech en robotica.

Stuur een mail

Vakinhoudelijke activiteiten

Coderen: de vaardigheid van de toekomst

Big data en informatietechnologie zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Daarom is het van belang dat leerlingen, studenten en docenten over gedegen digitale competenties beschikken. Stichting Cosmicus vindt dat coderen een vaardigheid is die middelbare scholieren standaard aangeboden zouden moeten krijgen.... Lees meer →

Physical computing – meten en sturen in de fysieke omgeving

Physical computing en het internet of things bepalen steeds meer onze fysieke omgeving. Door de laagdrempelige systemen kunnen ook leerlingen (en docenten!) hiermee aan de slag, bijvoorbeeld om zo het verband te leren zien tussen de schoolstof en het dagelijks leven. Graag willen we met een groep docenten ons hierin gaan verdiepen: zie de oproep verderop. Doe je mee? Lees meer →

25-04-2022:

Hannover Messe Challenge 2022 (geannuleerd!))

Hoe vind je de studie die past bij wat jij wilt bereiken in de toekomst? Misschien vind je techniek wel interessant, maar zie je jezelf nog niet in een witte jas in een laboratorium staan. Nou, dan hebben we goed nieuws voor je. In de wetenschap en technologie heb je oneindig veel méér baanmogelijkheden. Leerlingen in 4/5 havo en 5/6 vwo die geinteresseerd zijn in wetenschap en technologie kunnen meedoen aan de Hannover Messe Challenge. Lees meer →

21-06-2022:

Vakbijeenkomst Computational Thinking

Weten jullie op je school nét niet genoeg over dit onderdeel van Digitale Geletterdheid om het schoolbreed in onderwijs te verwerken? In deze bijeenkomst laten we zien hoe onder andere algoritmisch denken en omgaan met data in veel vakken relevant is. Lees meer →

Vakoverstijgende activiteiten
21-06-2022:

Vakbijeenkomst Computational Thinking

Weten jullie op je school nét niet genoeg over dit onderdeel van Digitale Geletterdheid om het schoolbreed in onderwijs te verwerken? In deze bijeenkomst laten we zien hoe onder andere algoritmisch denken en omgaan met data in veel vakken relevant is. Lees meer →