Vakbijeenkomsten /

Heen-en-weer-denken bij practica

De vraag die centraal staat is: ‘Hoe kun je leerlingen aan het denken zetten tijdens een practicum’. Met welke opdrachten krijg je dit voor elkaar? Heen-en-weer-denken is een denkproces waarbij de leerlingwaarnemingen en handelingen koppelt aan ideeën en concepten. Dat kan op veel verschillende manieren. De workshop begint met een degelijke
introductie van het heen-en-weer-denken, dat we ter illustratie gezamenlijk gaan toepassen op een practicum. Daarna ga je zelf aan de slag met het inventariseren van de mogelijkheden bij één van je eigen practica, zodat je vol inspiratie weer naar buiten loopt.

De vraag die centraal staat is: ‘Hoe kun je leerlingen aan het denken zetten tijdens een practicum’. Om denkwerk te bereiken, is het belangrijk om
opdrachten te geven die het zogenaamde heen-en-weer-denken stimuleren. Heen-en-weer-denken is een denkproces waarbij de leerling waarnemingen en handelingen koppelt aan ideeën en concepten. Dat kan op veel verschillende manieren. De workshop begint met een degelijke introductie van het heen-en-weer-denken, dat we ter illustratie
gezamenlijk gaan toepassen op een practicum. Daarna ga je zelf aan de slag!