Workshops

Introductie Workshop Gamification

Naar aanleiding van de zeer succesvolle workshop op 1 november 2018 (lees hier het verslag) organiseren we nogmaals de Introductie Workshop Gamification! Na deze introductieworkshop bent u ook voorbereid om deel te nemen aan de Vervolg Workshops Gamification.

Hoe komt het dat sommige leerlingen in de les geen 5 minuten hun aandacht erbij kunnen houden, maar wel urenlang geconcentreerd een spel kunnen spelen? En hoe kunnen we diezelfde spelprincipes gebruiken om ons lesontwerp te verbeteren? Dat zijn de vragen die we in deze workshop proberen te beantwoorden. En hopelijk leidt dat tot leerlingen die zich krachtig voelen. Die betekenisvolle keuzes kunnen maken, initiatief durven nemen, niet bang zijn om te experimenteren en dit het liefst ook nog samen met anderen doen. Net als in spelletjes eigenlijk.

Inhoud Workshop

In deze training leer je de basis van gamification. We kijken naar wat mensen motiveert en hoe je hiermee je lessen kan ontwerpen. Onderwerpen die langs komen zijn onder andere samenwerking, competitie, het stimuleren van autonomie door spelstructuren, het inzichtelijk maken van voortgang, het gebruik van verhalen en rollen en betekenisvol leren.

Werkwijze

Wat kun je verwachten:

  • Een kleine maar solide theoretische basis
  • Een sterke focus op gamification in de onderwijspraktijk, met veel voorbeelden en tips
  • Een lees- en kijklijst voor verdere verdieping
  • Speelse en spelse werkvormen gedurende de training
  • Discussie, interactie en het delen van ervaring en expertise met andere deelnemers
  • Tijd tijdens de bijeenkomst om samen nieuwe lessen te ontwerpen

Wat kun je NIET verwachten

  • Het werken met computergames in het klaslokaal (dit wordt wel serious gaming genoemd, maar is niet hetzelfde als gamification)
  • Het passief absorberen van informatie waar je vervolgens niets mee hoeft te doen

Wat wordt er van jou verwacht:

  • Je durft het aan te experimenteren met je lessen
  • Je kan brede ideeën omzetten in praktische toepassingen
  • Kennis van bord-, kaart- en/of computerspelletjes is prettig, maar niet noodzakelijk


Workshopleider

Bart Giethoorn is een fanatiek spelletjes-speler, salsadanser en trainer. Hij is eventjes geen leraar, want hij schrijft een boek over motiverend lesontwerp. Daarvoor was hij docent natuurkunde op het Lentiz Reviuslyceum in Maassluis. Hij is acht jaar geleden via het traineeship Eerst de Klas het onderwijs ingerold, waarna hij direct geboeid raakte door gamification.

Na jaren experimenteren en ontwikkelen is zijn blik op dit onderwerp stevig ontwikkeld, en is het zijn doel om zoveel mogelijk leerlingen een gevoel van autonomie, betrokkenheid en groei mee te geven. In augustus 2015 is hij daarom gestart met Playbook Gamification (www.playbookgamification.nl).

Wat kun je NIET verwachten:

    1. Het werken met computer games in het klaslokaal (dit wordt wel serious gaming genoemd, maar is niet hetzelfde als gamification);
    2. Het passief absorberen van informatie waar je vervolgens niets mee hoeft te doen.

Wat wordt er van jou verwacht:

    1. Je durft het aan om te experimenteren met je lessen;
    2. Je kunt brede ideeën omzetten in praktische toepassingen;
    3. Kennis van bord-, kaart- en/of computerspelletjes is prettig, maar niet noodzakelijk.

15.30 – 16.00 u            Inloop met koffie en thee
16.00 – 16.15 u             Introductie
16.00 – 17.45 u             Aan de slag! (deel 1)
17.45 – 18.15 u              Diner
18.15 – 19.45 u             Aan de slag! (deel 2)
19.45 – 20.00 u            Afsluiting en evaluatie