Natuurkunde

Vaksteunpunt Natuurkunde

Het Vaksteunpunt Natuurkunde biedt professionaliseringsactiviteiten aan voor docenten en TOA’s. Denk hierbij aan netwerkbijeenkomsten en nascholingen. Said el Haidouri is coördinator van het Vaksteunpunt. Je kunt contact met hem opnemen met vragen of ideeën over nascholingen. Een overzicht van alle activiteiten kun je in de jaarplanning vinden. Volg het vaksteunpunt natuurkunde op Facebook! Hier delen ruim 300 natuurkundeleraren hun vragen en ideeën!

Stuur een mail

Vakinhoudelijke activiteiten Natuurkunde

Onderzoeker in de klas

Ben jij met je leerlingen een thema aan het behandelen waarbij er veel vragen opborrelen? Wil je een kort college over een bepaald thema? Wij kunnen je koppelen aan een onderzoeker van de UvA. Lees meer →

Vakoverstijgende activiteiten Natuurkunde
12-10-2023:

Cursus: NRG/Kernreactor Petten

In deze tweedaagse cursus nemen we je mee in de laatste ontwikkelingen in nucleair onderzoek op een bijzondere locatie. Je leert alles over de productie van medische isotopen en duurzame kernenergie. Verder is er aandacht voor veiligheidsaspecten en de verwerking van kernafval. Lees meer →

19-10-2023:

PLG Modeldidactiek – sessie 1/3

Komend schooljaar zetten we de effectieve didactiek Modeling Instruction voor natuurkunde voort. Tijdens deze eerste bijeenkomst worden naast natuurkunde activiteiten ook activiteiten voor biologie- en scheikunde docenten gepresenteerd, zodat zij kunnen kijken of deze didactiek ook geschikt is voor hun vakken. Lees meer →

08-11-2023:

“Een toets in 2 minuten”

Met de toetsgenerator van Theo de Klerk kun je in slechts enkele minuten een SchoolExamen (SE) samenstellen, gebruikmakend van een database met 1100 natuurkunde opgaven. De generator kan ook gebruikt (gaan) worden voor het samenstellen van proefwerken voor andere exacte vakken.Tijdens de bijeenkomst zal Theo de Klerk demonstreren hoe je de toetsgenerator kunt gebruiken om een SE op te zetten. Lees meer →

06-12-2023:

Heen-en-weer denken bij practica

Vanwege succes in de herhaling: een workshop Heen-en-weer denken bij practica door Wouter Spaan. Wouter doet onderzoek naar practica in de vakken natuurkunde en scheikunde en heeft inmiddels practica ontwikkeld, waardoor leerlingen aantoonbaar actief bezig zijn met de achterliggende theorie. Tijdens de workshop staat de volgende vraag centraal: "Hoe kun je leerlingen tijdens een practicum aanzetten tot nadenken?" Lees meer →