Workshops

Online themasessies OnderwijsArena: Formatief handelen

Vraag jij je ook wel eens af wat er nou precies wordt verstaan onder ‘formatief evalueren’? Of wil je weten hoe je dat kunt vormgeven in jouw eigen lessen? Misschien wel op zo’n manier dat het verder gaat dan alleen maar het cijfer niet laten meetellen? Dan is deze themasessie misschien wel iets voor jou!

Doelstelling

Aan het einde van deze online bijeenkomst:

  • Weet je (beter) wat er wordt verstaan onder formatief evalueren;
  • Ken je de voorwaarden waaronder het effect van formatief evalueren groot is;
  • Ken je vijf strategieën waarmee je formatief kunt evalueren;
  • Kun je formatief evalueren koppelen aan het formuleren van leerdoelen en het helder maken van waar de leerling naar toe werkt;
  • Heb je drie voorbeelden ervaren van het zichtbaar maken van leren die je ‘morgen’ in je eigen (online) lessen kunt toepassen;
  • Kun je op een effectieve manier feedback geven die gericht is op verder leren.

1
Inhoud

Formatief evalueren, leren zichtbaar maken en recht doen aan het verschillen, dat klinkt allemaal nogal ingewikkeld. Maar het is beslist geen ‘rocket science’. Zeer waarschijnlijk heb je onbewust al een breed didactisch repertoire om dat te bereiken. Deze bijeenkomst is erop gericht je daarvan bewust te maken, zodat je dat repertoire effectiever kunt inzetten. Daarnaast leer je een aantal strategieën die je in je eigen praktijk kunt toepassen. Je doet bovendien een aantal concrete werkvormen op die je morgen kunt gebruiken.

Online workshop

Gezien de huidige situatie kunnen wij deze themasessie uiteraard niet fysiek aanbieden. Daarom kiezen we voor een online variant. Geen webinar of weblecture, maar een online, interactieve workshop. Dus ook in deze online themasessie ga je actief aan de slag en wissel je uit in groepen. Inhoudelijk richten we ons niet uitsluitend op online leren en lesgeven, maar de vorm is wel een voorbeeld voor hoe je zelf een online les vorm zou kunnen geven.