Terugblik op nlt-symposium ‘Wetenschap en verder’

Een symbolische subsidie van 500.000 euro was de aanleiding voor een aantal nlt-leerlingen om tijdens een symposium op de Vrije Universiteit (VU) de meest fascinerende onderzoeksvoorstellen te presenteren. Leerlingen doken in de natuurwetenschappelijke onderzoekswereld om deze beter en intensiever te leren kennen. De jacht naar de subsidie begon bij een interview met een wetenschapper. Naar aanleiding van dit interview moesten groepen leerlingen een vervolgonderzoek bedenken dat aansluit bij of een verrijking is van het natuurwetenschappelijk onderzoek van hun wetenschapper.

In een periode van zes tot zeven weken kregen leerlingen een aantal lezingen voorgeschoteld die hun interesse en kritische blik op de natuurwetenschappelijke wereld moest vergroten. De samenwerking tussen drie scholen – Terra Nova, Damstede Lyceum, St. Ignatiusgymnasium – en de VU stimuleerde leerlingen tot het verhogen van hun werkethos en gaf dit project een wat speels karakter. Verder werd nagedacht over hoe je een interview afneemt en wat het belang is van een heldere schriftelijke en mondelinge presentatie.

Tijdens het leerlingensymposium op dinsdag 18 juni werden de leerlingen ontvangen door Monique Jhinnoe, projectleider bij Bètapartners, die ook het welkomstwoord gaf. De voordracht van twee leerlingen van het St. Ignatiusgymnasium werd uitgeroepen tot de beste. Hun presentatie ging over onderzoek waarbij de mariene biologie, taalkunde en kunstmatige intelligentie samenwerken om de taal van potvissen te ontrafelen. Hoe zouden we het verstaan van potvissen kunnen inzetten om ze beter te beschermen? Een opening met potvisgeluiden gevolgd door een heldere uiteenzetting van het geplande onderzoek heeft de jury overtuigd. Een indrukwekkend verhaal met een prachtige en prikkelende opening. Hiermee wonnen zij niet alleen een symbolisch bedrag van 500.000 euro, maar ook eeuwige roem. Gefeliciteerd Stephanie Hendriks en Idse Tromp met dit prachtig resultaat.

21-jun-2024