Vakbijeenkomsten /

Toa’s voor toa’s bijeenkomst op het Berlage Lyceum

De laatste toa’s voor toa’s bijeenkomst van dit schooljaar! Tijdens een toa-middag gaan we praktisch aan de slag met onder werpen uit de biologie, scheikunde en natuurkunde.

Opgelet! De locatie is het Berlage Lyceum aan de Maarten Luther Kingpark 1, 1079 RL Amsterdam, niet aan de Pieter Lodewijk Takstraat.

 

 

 

13:30 – 14:00 uur    inloop met koffie/thee en expo

14:00 – 14:05 uur    introductie school

14:05 – 14:30 uur    vaksteunpunt mededelingen voor ‘24-‘25, Expo

14:30 – 15:30 uur    workshopronde 1

15:30 – 16:30 uur    koffie/thee en expo

16:30 – 17:30 uur    workshopronde 2

17:30 – 17:35 uur    afronding

17:30 – 18:30 uur   maaltijd

1. Experimenten met aardgas

Hans Molendijk, toa scheikunde

Aardgas is brandbaar en explosief. Onvolledige verbranding, volledige verbranding of explosie … dat hangt allemaal af van de verhouding tussen de hoeveelheden aardgas & zuurstof en de mate van vermenging van beide stoffen. In een opbouw van reactiesnelheid volgen de experimenten in deze workshop elkaar op. Wapen je voor de slotknal.

2. Demo’s

Norbert van Veen, Fons Vitae Lyceum en CMA

Het doen van demonstraties voegt veel toe aan de natuurkunde- of scheikundeles. Het geeft de leerlingen een moment dat er iets te gebeuren staat en als docent of toa kun je er vaak een leuke of spannende twist aan geven.

In deze werkgroep laten we een aantal demonstraties zien die eenvoudig in de les te tonen zijn. Een aantal (maar zeker niet alle) van deze demonstraties kun je teruglezen in de Show de Fysica reeks. We zullen regelmatig zien dat de demonstratie meerwaarde krijgt, doordat er een computermeting gedaan wordt.

Heb je zelf nog een leuke demonstratie op de plank? Neem deze dan mee.

3. Educatieve bètaspelletjes spelen in de les

Steffen Akkerman en Ester van Hall, toa’s scheikunde

Spelend leren kan op alle niveaus. Een wedstrijdelement in de les werkt motiverend. De toets van de volgende les voorbereiden met een spel over de leerstof richt de aandacht op die leerstof. Wat weet je al, wat nog niet?

In de werkgroep gaan we spelletjes spelen om te kijken voor welke momenten in het leerproces ze geschikt zijn. Wellicht kunnen we een top drie vaststellen en aangeven waarom ze daar zijn beland.

Moendoes, Match It, Orgaantwister, Elementenspel, Binasspel, Biobrein, Blowkwartet, Dierenbaby’s, Elementary, Dobbelstenen met ionformules, De slang en de spelletjes die jullie meenemen.

4. Fotosynthese met Coach

Annet Reumer, toa biologie en CMA

Een fotosynthese experiment hoeft niet dagen te duren. Door gebruik te maken van onder andere een fotosynthesekamer. Met 10 gram groen plantaardig materiaal en sensoren van CMA kunnen binnen een uur heel nauwkeurige metingen gedaan worden. Ervaar bij deze workshop zelf de mogelijkheden van dit fotosynthese-onderzoek.

5. Infrarood in de klas
Paul Dolk, vaksteunpuntcoördinator-toa

Wij zien onder normale omstandigheden alle kleuren van de regenboog, van rood tot violet. Nabij ultraviolet (NUV) en kortere golflengtes zijn voor ons onzichtbaar, maar met fluorescerende of fosforescerende materialen kan je toch iets detecteren. Nabij infrarood (NIR) kunnen wij ook niet zien, maar wij voelen het wel als warmte op de huid. Dit is makkelijk te demonstreren met een regelbare gloeidraad. Anders dan bij NUV is het relatief makkelijk en goedkoop om met NIR op de leerlingtafel te experimenteren. De benodigde materialen zijn een lichtkastje met gloeilamp en enkele spleet, een prisma van glas, een wit projectieschermpje, een laptop met webcam en een aanwijsstaafje. Hiermee kan een opstelling gemaakt worden waarmee het spectrum dat het oog ziet, vergeleken worden met dat wat de webcam ziet. Het verschil is het NIR. Er zijn twee NIR-gevoelige camera’s aanwezig om het effect te laten zien.

Neem indien mogelijk je eigen laptop mee met een zo goedkoop mogelijke losse webcam, dan kan je ook met je eigen apparatuur experimenteren.

6. Een toon genereren in verschillende buizen

Michel Doeswijk, toa natuurkunde, Veenlanden College in Mijdrecht

In een koker met daarin een metalen gaasje kan je door de koker verticaal boven een bunsenbrander te houden een bepaalde toon te creëren. Hoe gaat dat met een buis van karton, plexiglas, metaal of glas en van verschillende lengtes? Het experiment is bekend als de buis van Rijke.

Een verslag van de ontwikkeling van een nieuwe demo met uiteindelijk een verbluffend goed resultaat. Onder andere een mooie lage toon die precies lijkt op een misthoorn. Mede door het zelf gefabriceerde nette opbergsysteem is de set een mooie aanwinst voor de demo-collectie van de school.

7. Experimenten met eenvoudige modellen

Ivo Winnubst, medewerker Kennemer Techlab, voorheen toa en docent natuurkunde

Deze workshop bestaat uit een serie demonstraties van natuurkundige fenomenen met modellen gemaakt van eenvoudig materiaal, zoals papier, karton, touw, elastiek, paperclip, elektriciteitsdraad, splitpen, aluminiumfolie, lijm(pistool), nieten(machine) en dergelijke. Hoe deze modellen, zoals bijvoorbeeld een persluchtmotertje, zelf te maken zijn krijg je mee op papier of YouTube.

8. Micro-papier-vloei-experimenten

Jan-Hein Hooijschuur, HvA Forensisch Onderzoek
Een tekening van een paar kanalen naar een kleine ruimte toe, waar straks oplossingen op het niveau van druppels bij elkaar kunnen komen en al of niet zullen reageren, wordt naar een printer gestuurd met chromatografiepapier in de papierbak en was in de cartridge. Door de prints daarna door een lamineermachine te laten gaan, trekt de was in het papier en ontstaan er gootjes van was waarover de oplossingen kunnen stromen. Dan kan je met echte microchemie aan de slag! Kom het uitproberen en kijk of je er op je school mee aan de slag kunt.