Vakbijeenkomsten /

Vakbijeenkomst: Actief aan de slag met kunstmatige intelligentie

Artificial Intelligence (AI) is een van de belangrijke ontwikkelingen van deze tijd. Ongetwijfeld heb je over AI gelezen op het internet of in kranten. AI is allang niet meer een “ver van je bed show”. Je bent er ongetwijfeld al in aanraking mee geweest. Denk aan het systeem dat bepaald welke reclames je op YouTube ziet, of welke films je aangeboden wordt op Netflix. 

En zo is ook de gemeente Amsterdam bezig met de vraag hoe AI toegepast kan worden ten behoeve van haar burgers. De afgelopen jaren is er een groot aantal projecten geïnitieerd, waaronder het project Object Detection Kit (ODK). ODK is een beeldherkenningskit voor de gemeenten om verschillende soorten objecten op straat automatisch te detecteren en zo een reëel beeld te krijgen van wat er in de stad gebeurt. Objecten kunnen variëren van zoekgeraakte vuilnis, bouwplaatsen, straatmeubilair, graffiti, zwerfvuil of bijvoorbeeld defecten aan de weg. Door het inzetten van deze technologie wordt vroegtijdige bewustwording en efficiëntere dienstverlening mogelijk gemaakt en wordt bijgedragen aan een schonere en functionelere stad.

Tijdens deze vakbijeenkomst willen we je inspireren over hoe AI ingezet kunt worden, specifiek bij de gemeente Amsterdam. Daarnaast hebben we volop ruimte gereserveerd voor twee interactieve workshops waarin je zelf actief aan de slag kunt met (gratis) lesmateriaal dat je daarna in je eigen klas in kunt zetten.

Inloop 15:30

*16:00 – 17:00 – Amsterdam Intelligence, hoe amstedam AI inzet – Maarten Sukel

*17:00 – 18:00 – Aan de slag met lesmateriaal 1 – Krijn Hoogendorp

18:00 – 19:00 – Diner

*19:00 – 20:00 – Aan de slag met lesmateriaal 2 – Michiel Smits / Jasper Dukers

20:00 – Afsluiting

*16:00 – 17:00 – Amsterdam Intelligence, hoe amstedam AI inzet – Maarten Sukel

Maarten Sukel is datascientist en als AI lead werkzaam voor de gemeente Amsterdam. Daarnaast is hij als onderzoeker verbonden aan de UvA. Maarten zal ons meenemen in de wereld van AI, en zal laten zien dat AI op dit moment al relevant is, en geeft ons een kijkje in de toekomst. Hij vertelt over de projecten die hij samen met zijn team bij de gemeente Amsterdam doet. Er is ook ruimte voor vragen en discussie.

Op https://amsterdamintelligence.com/projects kan je meer vinden over de projecten die Maarten en zijn team aan het uitvoeren zijn.

 

*17:00 – 18:00 Aan de slag met lesmateriaal 1 – Krijn Hoogendorp

Krijn is informatica docent op de HVA en op het IJburg college. Recentelijk heeft Krijn een nieuw studieboek uitgebracht: “Toegepaste artificiele intelligentie, data en Tensorflow ”.

Samen met Krijn gaan we aan de slag met het lesmateriaal. De bedoeling van dit lesmateriaal is om AI toegankelijk te maken voor leerlingen. Naast het afdekken van de theoretische aspecten van AI, faciliteert het materiaal voornamelijk in het toepasbaar maken van AI voor leerlingen. Dus echt hands-on aan de slag en dingen maken (makerspaces). We gaan aan de slag met oa beeldherkenning met raspberry pi.

*19:00 – 20:00 Aan de slag met lesmateriaal 2 – Michiel Smits / Jasper Dukers

Het kan een uitdaging zijn om leerlingen praktisch met cognitive computing aan de slag te laten gaan. De focus van dit zelf ontwikkelde lesmateriaal ligt niet op het programmeren, maar meer op de achterliggende concepten van cognitive computing. De toegevoegde waarde van het materiaal komt vooral in uiting in de vele unplugged activiteiten en interactieve visuals. Het materiaal is in principe ontwikkeld voor 5 of 6 vwo, echter laten sommige delen zich prima gebruiken in havo 5. Het lesmateriaal wordt openbaar gemaakt zodat docenten hier zelf ook met hun leerlingen mee aan de slag kunnen. De onderwerpen die behandeld worden zijn: pathfinding, optimalisatie, Q-learning en neurale netwerken. Tijdens de sessie laten we het materiaal zien en doen we een aantal unplugged-activities.

Michiel Smits is Natuurkunde en Informatica Docent op het PCC.
Jasper Dukers is Informatica docent op het PCC en vakdidacticus Informatica op de UvA.