Vakbijeenkomsten /

Vakbijeenkomst Pentagrammen in de les

De opdracht om in een regelmatige vijfhoek de hoekpunten met elkaar te verbinden leidt tot verschillende verrassende ontdekkingen. Vanwege de oneindigheid en de symmetrie in de figuur is het leuk en spannend voor leerlingen (en ook voor ons) en is er veel uit te leren.

Tijdens de bijeenkomst gaan we dat zelf ervaren aan de hand van materiaal  dat Andrea Lubberdink daarvoor heeft ontwikkeld. Het eerste deel van dit materiaal kun je in de klas bijvoorbeeld gebruiken voor een eerste kennismaking met wiskunde in de brugklas of voor een inleiding in het begrip gelijkvormigheid in een hogere klas. De ontdekking van irrationale getallen en de bijzonderheden van de verhouding van de gulden snede zijn interessant voor de bovenbouw. Want hoe komt het dat het pentagram gezien wordt als een magisch teken?

Over Andrea Lubberdink:

Andrea is docent wiskunde op het Stedelijk Gymnasium in Utrecht. Daarnaast geeft ze op een aantal scholen een Getallendag aan VWO5. Op deze projectdagen speelt naast het pentagram ook de geschiedenis van de wiskunde een belangrijke rol.

Doelen

  • Je hebt een aantal verrassende wiskundige eigenschappen van het pentagram ontdekt. 
  • Op het eind van de avond heb je leuke ideeën opgedaan die je kunt toepassen in je lessen en ben je geïnspireerd door het pentagram.

17:00 – 17:15 u Ontvangst  

17:15 – 18:15 u Zelf het pentagram ontdekken aan de hand van opdrachten (voor leerlingen) 

18:15 – 19:15 u Maaltijd

19:15 – 20:15 u Bespreking van de ontdekkingen en ideeën voor lessen

20:15 – 20:30 u Afsluiting