Workshops

Vervolg Workshop Gamification (3 sessies)

Heb je een basis over gamification opgedaan (bijvoorbeeld bij de workshop op 1 november 2018 of de reprise op 10 oktober 2019) en wil je dieper gaan, dan is deze serie voor jou! De beste manier om te leren is door te doen, dus dat is precies wat er gaat gebeuren. In drie sessies ontwerp je een gamified lessenserie die jou en je leerlingen nog lang zal heugen.

Inhoud workshop

Dag 1

Korte herhaling: pijlers van motiverend lesontwerp.

Verdieping: gamification van een lessenserie.

Aan de slag: teams vormen, onderwerp selecteren, brainstormen, grote lijnen opzetten.

Review: een aantal teams presenteert hun eerste ideeën. Vragen en feedback.

Dag 2

Verdieping: sociaal leren – groepswerk, competitie en spelvormen.

Aan de slag: grote lijnen afronden, individuele lessen en materialen ontwerpen.

Review: een aantal teams presenteert hun lesideeën. Vragen en feedback.

Dag 3

Verdieping: feedback – de sleutel tot leren.

Verdieping: keuzes voor motivatie, differentiatie en ontwikkeling.

Aan de slag: (delen van) bestaande ontwerp testen, verbeteren en finesses aanbrengen.

Afronding: intenties voor de toekomst formuleren, nabeschouwing, kleine borrel om alle successen te vieren!

Werkwijze

In de loop van de drie sessies ontwerp je een lessenserie die je direct kunt gebruiken op school. Dit doe je in een klein team van 2 of 3 docenten. Zo word je verplicht al je ideeën uit te spreken en onder de loep te nemen, en kun je gebruik maken van elkaars creativiteit en expertise. De beste manier om te leren en tot een briljant eindresultaat te komen. Het makkelijkst is om je samen met collega’s aan te melden voor deze workshop, maar je kunt je ook prima alleen inschrijven. In dat geval proberen we je te matchen met vakgenoten of anderszins gelijkgestemden.

Elke sessie begint met een theoretisch deel van maximaal een uur. Hier verdiepen we ons in een specifiek onderwerp dat in die fase van het ontwerp relevant is. Ook krijg je handouts mee vol ideeën die je direct kan toepassen. Daarna heb je ruim twee uur om aan je ontwerp te werken, waarbij er genoeg tijd is om feedback te ontvangen van de workshopleider. We eindigen met een korte review waar je meekrijgt wat de andere groepen ontwerpen. Het is de bedoeling dat er een complete lessenserie komt te liggen, dus bereid je voor op een stukje huiswerk tussen de workshopdagen in.

Voor deze workshops is een laptop of ander device aan te raden. Als je het onderwerp voor je lessenserie al weet, neem dan ook de methode en bestaande materialen mee.

Workshopleider

Bart Giethoorn is een fanatiek spelletjes-speler, salsadanser en trainer. Hij is eventjes geen leraar, want hij schrijft een boek over motiverend lesontwerp. Daarvoor was hij docent natuurkunde op het Lentiz Reviuslyceum in Maassluis. Hij is acht jaar geleden via het traineeship Eerst de Klas het onderwijs ingerold, waarna hij direct geboeid raakte door gamification.

Na jaren experimenteren en ontwikkelen is zijn blik op dit onderwerp stevig ontwikkeld, en is het zijn doel om zoveel mogelijk leerlingen een gevoel van autonomie, betrokkenheid en groei mee te geven. In augustus 2015 is hij daarom gestart met Playbook Gamification (www.playbookgamification.nl).

15.30 – 16.00 u           Inloop met koffie en thee
16.00 – 17:00 u           Verdieping theorie
17.00 – 17.45 u           Aan de slag! (deel 1)
17.45 – 18.15 u           Diner
18.15 – 19.30 u           Aan de slag! (deel 2)
19.30 – 20.00 u           Review en afronding