Netwerkbijeenkomsten /

Workshop Gamification

Hoe komt het dat sommige leerlingen in de les geen 5 minuten hun aandacht erbij kunnen houden, maar wel urenlang geconcentreerd een spel kunnen spelen? En hoe kunnen we diezelfde spelprincipes gebruiken om ons lesontwerp te verbeteren? Dat zijn de vragen die we in deze workshop proberen te beantwoorden. En hopelijk leidt dat tot leerlingen die zich krachtig voelen. Die betekenisvolle keuzes kunnen maken, initiatief durven nemen, niet bang zijn om te experimenteren en dit het liefst ook nog samen met anderen doen. Net als in spelletjes eigenlijk.

Inhoud Workshop

In deze training leer je de basis van gamification. We kijken naar wat mensen motiveert en hoe je hiermee je lessen kan ontwerpen. Onderwerpen die langs komen zijn onder andere samenwerking, competitie, het stimuleren van autonomie door spelstructuren, het inzichtelijk maken van voortgang, het gebruik van verhalen en rollen en betekenisvol leren.

Werkwijze

Wat kun je verwachten:

    1. Een kleine maar solide theoretische basis;
    2. Een sterke focus op gamification in de onderwijspraktijk, met veel voorbeelden en tips;
    3. Een lees- en kijklijst voor verdere verdieping;
    4. Speelse en spelse werkvormen gedurende de training;
    5. Discussie, interactie en het delen van ervaring en expertise met andere deelnemers;
    6. Tijd tijdens de cursus om samen nieuwe lessen te ontwerpen.

Wat kun je NIET verwachten:

    1. Het werken met computer games in het klaslokaal (dit wordt wel serious gaming genoemd, maar is niet hetzelfde als gamification);
    2. Het passief absorberen van informatie waar je vervolgens niets mee hoeft te doen.

Wat wordt er van jou verwacht:

    1. Je durft het aan om te experimenteren met je lessen;
    2. Je kunt brede ideeën omzetten in praktische toepassingen;
    3. Kennis van bord-, kaart- en/of computerspelletjes is prettig, maar niet noodzakelijk.

Workshopleider

Bart Giethoorn is docent natuurkunde op het Lentiz Reviuslyceum in Maassluis, en tevens een fanatiek spelletjes-speler en salsa danser. Hij is vijf jaar geleden via het traineeship Eerst de Klas het onderwijs ingerold, waarna hij direct geboeid raakte door gamification.

Inmiddels is zijn blik op dit onderwerp stevig ontwikkeld, en is het zijn doel om zoveel mogelijk leerlingen een gevoel van autonomie, betrokkenheid en groei mee te geven. In augustus 2015 is hij daarom gestart met Playbook Gamification (www.playbookgamification.nl).

Lees hier een sprekend verslag van een eerdere cursus van Bart Giethoorn georganiseerd door Bètasteunpunt Zuid-Holland.

Programma:

15:45 u Inloop met koffie en thee
16:15 u Introductie
17.00 u Aan de slag! (deel 1)
17:45 u Diner
18:15 u Aan de slag! (deel 2)
19:45 u Evaluatie en afsluiting
20:00 u Einde

De inschrijving is gesloten.