Vanwege de coronamaatregelen heeft het Bètapartners bètacoördinatorenoverleg van april via online sessies plaatsgevonden. In deze sessies hebben vertegenwoordigers van 27 scholen uit ons netwerk hun ervaringen met afstandsonderwijs ingebracht en inzichten en verwachtingen over de toekomst besproken.
De docenten geven aan dat de ervaring met afstandsonderwijs vrij positief is. Het blijkt dat het meestal mogelijk is om theoretische lesstof goed te behandelen. Voor praktisch werk kan deels thuis een vervanging worden gevonden, voor bepaalde onderwerpen zijn de faciliteiten alleen op school aanwezig. Persoonlijk contact en de interactie met leerlingen is beperkt. Daarmee richt het onderwijs zich helaas vooral op de theoretische lesstof.
De meeste docenten geven aan dat ze het eigenlijk best leuk vinden om op deze manier met onderwijsvernieuwing bezig te zijn. Enerzijds omdat ze zelf uitgedaagd worden om oplossingen te vinden en daarin ook goed slagen, maar ook omdat allen in de school, weliswaar noodgedwongen maar toch met een positieve houding, meewerken. Men krijgt er dus wel energie van. Een nadeel is dat de werkdruk meestal nog is toegenomen.