Terugblik op heen-en-weer-denken bij practica

Terugblik op heen-en-weer-denken bij practica

Woensdag 6 oktober 2021 heeft Wouter Spaan voor een groep docenten en TOA’s van natuurkunde en scheikunde een uitleg gegeven over hoe je practica optimaal kunt inzetten. Speciale aandacht verdient daarbij het leggen van een relatie tussen de theorie en de ervaringen en acties in een practicum. 

Het is belangrijk om aandacht te geven aan drie aspecten bij een practicum: Het Hands-On domein (van objecten en waarnemingen), het Minds-On domein (over concepten en ideeën), én het heen-en-weer denken (HWD) ertussen. 

Het is erg effectief om te werken met een echt goede vraag waar de leerling mee aan de slag gaat, en daarbij de koppeling tussen theorie en praktijk zelf maakt.

In de sessie zijn de deelnemers zelf aan de slag gegaan om practica bij leerdoelen uit de eigen praktijk te ontwerpen. 

Tijdens de bijeenkomst kwamen er veel positieve reacties. 

Voorbeelden:  

  • Nieuwe inzichten en praktische ideeën. tools om met de sectie in gesprek te gaan
  • Een inspirerende manier om practica meer inhoud en diepgang te geven
  • Het uitdagend maken van een practicum. Dit komt zeker in Mijn gereedschapskist
  • Meer aandacht voor minds-on bij practica, waaier als inspiratie
  • kritisch nadenken over wat ze moeten doen en waarom ze dit moeten doen.


Kortom het was een zeer geslaagde bijeenkomst